Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.12.2013 13:15 - Спомен за Еньовден
Автор: megg Категория: Лични дневници   
Прочетен: 26122 Коментари: 66 Гласове:
48


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg


     Не, не е приказка. Но пък, от друга страна, кой знае ... Те, границите на приказното, в нас са, сами си ги изтегляме.         Хващам Лятото за ръка и хукваме презглава към планината.  Пътят тича пред нас, едва го догонваме.       Ето го и кацналото в Балкана селце. Селце с име на птица. Село – песен. Село – спомен. Имало едно време ... Затискам тъгата с възторг. Не може да е истина! Бялата къща – насред гората, притихнала, сънува.  Насред виолетовия залез се усмихва Лятото; отскубнало се е от ръката ми, слуша песента на скорците. Захласва се от хора на пчелите в липата. В най – високите й клони блести светлина и трептят, трептят листата, сякаш дайре. Танцува, а сребристото й лице сияе.      Полека, на пръсти, се спуска вечер. Гората притихва. Няма такава гора другаде. Не и за мен. Стволовете на дърветата ( Кой знае защо все ги рисуваме кафяви ... ) леко потръпват. Има го и кафявото, тук е.  Но – и черно, светлосиво, графитено, зелено ... Зелените ризи на камъни, на полегнали от старост зидове ... Залюляни в сънища. От някога.      Някога – вчера и някога – утре. А утре е Еньовден. За него си говорим край огъня. В смълчаното време тихичко пробягват искри. Почти полунощ е. Тръгваме за мълчана вода. И сме смели. Не, не е от виното, юначни сме си! Поемаме в редичка към  чешмата, ей там, в далечното. Вървим през гората, тук – там  - силуети на къщи, тъжни къщи от едно време. Цялата ми смелост се изпарява, знам си – хукнала е обратно, край огъня е приседнала. Сянка на самодива пробягва в мен, птица вика в тъмното с човешки глас. „ Хич не ме е страх, хич не ме е страх ...” – повтаря онази, смелата, в мен, а гласецът й – един тъъъничък ...      Мълчим. Налели сме мълчана вода. Няма да топим пръстени в нея, те – пръстените – отдавна са на ръцете ни. И тогава я забелязвам. Луната! Ама каква луна! – да разтвориш ръце, не можеш да я обгърнеш. Плете люлка от клони. Красиво е. И – страшно. Светлината на фенерчето се изгубва до огъня. Мълчаливо оставяме водата на каменния зид. Топваме еньовче в бялата купа. (  Не сме сигурни, че е точно тази билка, но в приказните нощи всичко е възможно. ). Водата се люшва под звездите, сила ще пие тази нощ. Прибираме се мълчаливо. Нощта срещу Еньовден е. Клоните на стария орех тропат по прозорчетата, вятър тича из гората, очите натежават.      И – ето го утрото. Тръгваме да посрещнем слънцето. Всичките седемдесет и седем и половина билки ни чакат. Този път вървим през селото. Стъпваме по камъни, които помнят; край къщи, които сънуват; край рухнали дувари ... Живот в шепи, пазещи спомени. Ето я и кръчмата от едно време – три стени, прозорче, през което надничат треви и тъжно бяло цвете. Нещо засяда в гърлото ми...      Прошумолява рокля. Обръщам се – красива непозната жена върви до мен, пристъпва усмихната. Пътят – широк, къщите – живи, зад нас хлопва голяма порта.  На голяма къща. Жената е с чадърче, лицето й – бяло като млякото, за което е тръгнала към овчарника. ( Божичко, дали мълчаната вода не ме е омагьосала, пила съм магия ... )  Жената се разтваря в утрото. Обръщам глава – само голямата порта е там. Насред нищото – страж на спомени.      Продължаваме на изток. Там, където Земя и Небе са едно. Във въздишката на два облака се показва съненото лице на слънцето. Огнено и огромно,  избухва. Еньовден е.      А наоколо – такава хубост, че чак ме заболява. Светът на билките. И имената им – лековити. Повтарям си „ обичниче”, „омайниче”, „звъниче”. Ето го вълшебното биле, дето изцелява души! Хубавицата природа е билето. И звъни, звъни обичта в мен. Ето тук мога да се разтворя във всичко – цвете, цвят, облак, земя ... И е светло, светло ...      Присядам в плътния аромат на диви треви. Меката топлина на земята ме изпълва. На моята земя. Аз и тя, и едно село, дето го е имало. И Лятото с изгорялото си гръбче, и морето в мен. И нашата среща насред спрялото време; мигновена безкрайност, среща на пътища; споделено, Еньовско.      Шепот на ветрец размива границите. И тихичко нашепва приказка.      Имало някога ...


Тагове:   красота,   потребност,


Гласувай:
49



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tota - Спомен за Еньовден
01.12.2013 13:23
Прекрасен спомен, Мег, докосващ за това, което носим в себе си и доловеното от преживяното.
" Присядам в плътния аромат на диви треви. Меката топлина на земята ме изпълва. На моята земя. Аз и тя, и едно село, дето го е имало. И Лятото с изгорялото си гръбче, и морето в мен. И нашата среща насред спрялото време; мигновена безкрайност, среща на пътища; споделено, Еньовско.
Шепот на ветрец размива границите. И тихичко нашепва приказка.
Имало някога ... "
Поздрави !! И прегръдка, мила Мег!!
цитирай
2. martiniki - sсън, блян, спомен...въздишка по лятото
01.12.2013 13:48
припонми ми едно стихотворение

Обикновено безсмъртниче

Безсмъртниче
Боженце Ксерантемум Аннуум
на моето детство безсмъртно
Господи с виолетовите очи
на великата му душа
сияещ оксиморон на битието –
който пръв те е нарекъл така
заслужава
Нобелова награда за единствено словосъчетание
милост
кураж и надежда
сред преизподнята на страха

Аве
Боженце Ксерантемум Аннуум
Обикновено безсмъртниче

Керана Ангелова
цитирай
3. etyna - Ти си
01.12.2013 14:02
омайниче, Мег! :-)
цитирай
4. valeska - ***
01.12.2013 14:58
Ех, красота и чудесия! Благодаря!:)
цитирай
5. megg - Обичам го този празник, мила Ати!
01.12.2013 15:01
Сякаш гласове от някога заговарят, притичват спомени,политат с надежди; всичко е някак по - друго - светло, приказно, мамещо ... тайнствено и близко.
Прегръдка и от мен! :)
цитирай
6. megg - Въздишка по лятото
01.12.2013 15:14
и копнеж ...
Много хубаво стихотворение, с магийка! Не знаех, че Керана Ангелова пише стихове. Спомням си, че нейната "Зана" така ме грабна, развълнува ...
Поздрав, Марти! :)
цитирай
7. megg - Хей, Ети! :)
01.12.2013 15:24
Радвам се, че си тук!
Светличък декември!
цитирай
8. megg - Привет, Валеска!
01.12.2013 15:28
Чудни звездички, сякаш снежинки затанцуваха; малко сивичък е първият декемврийски ден, но приятелските думи го огряват. :)
цитирай
9. flymore - :)Мег,
01.12.2013 15:29
ти цялата си звънлива, омайна, обична приказка!
Прегръщам те!
цитирай
10. ckarlet - О, точно по това време от годината ми ...
01.12.2013 16:04
О, точно по това време от годината ми е най-хубаво, Мег! Ти си вълшебница и разказваш прекрасно! Поздрави!
цитирай
11. kasnaprolet9999 - Хубаво е, че си спомняш по този ро...
01.12.2013 16:08
Хубаво е, че си спомняш по този романтичен начин за Еньов ден. Вълнуващ е разказа ти, сякаш съм там до теб и уханието на билките се разнасят навсякъде. Ако искаш да видиш как изглежда еньовчето можеш да надникнеш при мен, снимала съм го отблизо и далеч, та на следващият Еньов ден да си сигурна.
http://kasnaprolet9999.blog.bg/hobi/2009/06/24/eniovche-za-eniov-den.353277
цитирай
12. megg - Привет, привет, Flymore!
01.12.2013 16:36
Какви хубави думи; само да не взема да стана важна - важна! :)
Радвам се, че ти допадна!
Прегръдка и от мен!
цитирай
13. megg - Здравей, Скарлет! :)
01.12.2013 16:40
Аз пък най - обичам есента - цветна, богата и мъничко тъжна. И по Еньовден обичам, и когато завали първият сняг и ухае на празнично. Пак ще дойда да му се порадвам при теб.
Поздрав и благодаря за милите думи!
цитирай
14. megg - Невена, благодаря ти
01.12.2013 16:51
за прочита, за това, че беше тук при спомена за еньовската магия на земята ни, с всичките й хубости!
Сега ще дойда при теб да видя как изглежда еньовчето, че винаги ми е звучало като биле магьосниче, не от този свят.
Поздрав! :)
цитирай
15. scarlety - Летен спомен през декември!
01.12.2013 17:58
Звучи като музика- носи топлина и магия, "затиска тъгата". Притваряш очи и се отнасяш там- в света на билките.
Поздрави,сладкодумна Меги !:)
цитирай
16. makont - Затискай тъгата с възторг и дишай,
01.12.2013 18:01
на Еньов ден билките са най-силни. И аз усетих докосващият им и свеж дъх, дъх омаен и изцеляващ само с уханието си. Поздрави, Мег, аз съм настроена на коледна вълна, но ти ми върна лятото. Хубава седмица от мен!
цитирай
17. sestra - Имало е някога...
01.12.2013 18:16
и ще има пак хармония на земята ни, Мег. Благодаря за спомена, а защо не и от бъдещето?
цитирай
18. stela50 - Много вълнуващо и стоплящо ... мило и приказно ...
01.12.2013 18:41
Красота и хармония от един специален ден,
в който всичко е магично и тайнствено, надеждно
и очакващо, спомен от минало, и от бъдеще...
... А наоколо – такава хубост, че чак ме заболява.
Светът на билките. И имената им – лековити.
Повтарям си „ обичниче”, „омайниче”, „звъниче”.
Ето го вълшебното биле, дето изцелява души!
Хубавицата природа е билето. И звъни, звъни
обичта в мен. Ето тук мога да се разтворя
във всичко – цвете, цвят, облак, земя ...
И е светло, светло ...
Светло и топло да е в душите ни, мила Мег !
цитирай
19. monna1 - Меги...
01.12.2013 19:11
...потопих се в тази приказка - сън и ми е светло...светло....!*
Думите ти танцуват и бълбукат и се усеща красотата им - магията на езика ни!:)
цитирай
20. megg - Така се и роди, Ади.
01.12.2013 19:43
Притича споменът с уханието на чая от мащерка, събирана на Еньовден, и денят - сив, ветровит - взе, че грейна. И му се зарадвах.
Поздрав и от мен, Ади, с прегръдка! :)
цитирай
21. sande - Поздрави, Мег!
01.12.2013 20:12
Божествени думи.
цитирай
22. megg - Беше приказно
01.12.2013 20:13
утрото на този ден - тъмното избледнява, Слънцето избухва и в един момент то и Луната са така близо. И цветя, билки, красота - побрани на една поляна, поляна колкото цялата ни земя.
Добър вечер, Мая, и аз се настройвам предколедно, дано завали и снежец!
Прегръдка! :)
цитирай
23. ivana59 - Ех, Мег...
01.12.2013 20:13
Уж не е приказка, пък ме отведе през девет лета в десето...
Благодаря ти, мила чародейке!
Топло, обично и споделено да ти е декемврийското време!
Прегръщам те!
цитирай
24. megg - Обичам тези приказки,
01.12.2013 20:19
в които " Имало едно време ..." зазвучава като " Ще има едно време ..." И аз вярвам, че ще я има хармонията на земята ни - изцелителна като биле, стопляща.
Хубава неделна вечер, Сестра!
Приятно ми е, че беше тук! :)
цитирай
25. ivesa - Вярно е,Мег,и е биле природата,и е хубавица,
01.12.2013 20:22
не мога да се наситя на прелестите й.Обожавам почивките си сред природата през всички сезони на годината.А българските билки...те са невероятна лечебна сила... Поздрави!:)
цитирай
26. megg - " магично и тайнствено,
01.12.2013 20:58
спомен от минало, и от бъдеще ..." - Благодаря ти за изреченото, мила Таня,точно така се чувствах - бях на светло място - отнякога ( вчера и утре ), отнякъде; място за среща на тайнственото и познатото... и беше много хубаво, затова си го нося.
Благодаря ти и за светлото пожелание, добро да е - за всички! :)
цитирай
27. megg - Зарадва ме, Мони!*
01.12.2013 21:19
Светличкото ... сякаш от Небето плисват доброта, красота, сънищата се случват.
Благодаря ти за милите думи, Мони, нека е светло за всички! И да бълбука радостта! :)
цитирай
28. megg - Поздрави и от мен, Санде!
01.12.2013 21:23
Природата е божествена, земята ни, небето над нея, и всичките чудни легенди, които правят деня ни по - красив; делника - празник.
Радвам се, че си тук и благодаря за хубавите думи! :)
цитирай
29. megg - През девет лета,
01.12.2013 21:35
по път, огрян от светлина ... Мила Ивана, радвам се, че бях помощник на приказната героиня! :)
Толичка прегръдка и от мен! И - много хубости, радости в очакване на Коледа!
цитирай
30. megg - Добър вечер, Ива!
01.12.2013 21:39
Да, магия е природата, как да й се наситиш?! И всеки път - различна, наглед позната, а винаги изненадва. Като дете се чувствам сред нея, сякаш за първи път виждам пеперуди, цветя, заснежени поля, бели пътеки, пъстри есенни усмивки ...
Поздрав! :)
цитирай
31. malchaniaotnadejda7 - Здравей, мила Марианче и благодаря ти за хубостта на словото! Омайва :)
02.12.2013 08:11
"А наоколо – такава хубост, че чак ме заболява. Светът на билките. И имената им – лековити. Повтарям си „ обичниче”, „омайниче”, „звъниче”. Ето го вълшебното биле, дето изцелява души!"

Наистина, словото е билка, когато е истинско. Когато е писано с онова перце на времето там някъде, в началото... Прегръдки! Човек си тръгва пречистен оттук с букет празничност в ръце, сякаш е откъснал от онези сини цветенца, камбанките, които не спират да звънят в уханието си. И техните детски имена. За едно ми е жал. Ако Вазов можеше да прочете това, би се усмихнал... :) Защото, освен лайкучка и изгорикъща, в света на българското слово има и обичниче, еньовче, звъниче, омайниче...
цитирай
32. megg - Здравей, мила Наде! :)
02.12.2013 14:34
Аз ти благодаря за топлия отзив, радват ме думите на приятелите! Толкова е хубава земята ни, а да посрещнеш слънцето на такъв ден ... прекрасно е, сякаш присъстваш на раждането му, усещаш как се радва всичко - от тревичката, до големите планини.
Подсети ме за пътеписите на Вазов, когото всички обичаме, както той обича родната земя, трябва да си ги препрочета. А имената на билките ни ... много обич е вложил в тях народът ни, звънки, топли.
Прегръдки, Наде, и още веднъж - благодаря за хубавите думи! :)
цитирай
33. precoria - Каква оголена сетивност на думите...!
02.12.2013 20:39
Така изригва Еньов ден! Поздравления!
цитирай
34. iliada - И аз си събрах билки по Еньов ден, ...
02.12.2013 20:50
И аз си събрах билки по Еньов ден,megg,а спомена за това ме преследва и сега ,когато чета прекрасният ти разказ!
Поздрави за което!
цитирай
35. megg - Наистина беше като изригване.
02.12.2013 21:25
Сякаш отнякъде много далече, с избухването на слънцето, със събуждането на треви, билки, цветя, свят ... дотичаха и красотата, и усещането за неповторима мигновена безкрайност.
Поздрав и от мен, Precoria! :)
цитирай
36. megg - Нали е много хубаво
02.12.2013 21:32
да събираш тези цветчета, тревички - кое от кое по - хубави, и всяко -различно - и да знаеш, че имат целебна сила; стига ми дори усещането, че ме връшат към лятото; пък и така хубаво ухаят ... Събрах най - много мащерка, много харесвам, когато се носи ароматът й от чашата ( а иначе съм кафеджийка! ).
Радвам се, че беше тук, Или! :)
цитирай
37. tvoq - Спомени,спомени..
03.12.2013 00:15
Омайна мисъл.. спомен - ще ни връщат все назад към красотата на почти забравени, цветно облечени празници, емоции. Усмивки за малките неща,които в забързаната приказка често остават в сянка.
Оставихте ме безмълвна с прекрасно чувство ! :)
цитирай
38. megg - " цветно облечени празници"
03.12.2013 14:08
Много хубаво звучи, радостно, сгряващо! А защо не и цветно облечени делници?! :)
Днес е точно такъв - нагизден в златно, синьо, и вятър тича весело ...
Благодаря ти, Ива!
цитирай
39. paciencia - Меги,
03.12.2013 18:24
Омагьосана си, защото написаното е вълшебно. Със затаен дъх четох, чyдесно е! Връща към нашата природа, билките, традициите, а и към приказки за самодиви, които баба ми е разказвала. Ухае на билки!
цитирай
40. megg - Добър вечер, Вася!
03.12.2013 23:14
Стана ми мило, че ти е харесал моят спомен. Толкова много носят нашите билки, обичаи, легенди ... И аз с ей такива ококорени очи слушах приказките на баба, и най - обичах историите за самодиви, и за караконджули обичах, нищо, че ме беше страх.
Благодаря ти за топлите думи! :)
цитирай
41. vostroto - :)Имаш замечтана душа, и красиво ...
04.12.2013 18:43
:)Имаш замечтана душа, и красиво перо, Мег! Благодаря ти за споделения спомен!
Хубави празници!:)
цитирай
42. megg - Добър вечер, Вострото! :)
04.12.2013 21:27
Аз ти благодаря за тези мили думи, зарадвах се, че ти е допаднало връщането към лятото и магичното на празника. Споменът просто се появи в неделния ден - сив и с навъсени облаци, тъжно светещи жълти листа по паветата, пустото утро и само един котарак унило мина по пътя. И - лятото с цялата празничност на дните, спомнено.
Хубави празници и на теб! :)
цитирай
43. kometapg - Благодаря ти, че ме пренесе сред ...
04.12.2013 22:18
Благодаря ти, че ме пренесе сред това хубаво лято в тези студени, декемврийски дни! :)
цитирай
44. megg - Светле, светличко да ти е
05.12.2013 16:49
в тези предпразнични дни! И - на празничните! :)
Радвам се, че се отби и беше с мен по пътечките на спомена!
цитирай
45. monna1 - Никулден!~~~~
05.12.2013 23:35
http://www.youtube.com/watch?v=iJWRTMbObEo
цитирай
46. megg - Честит да ни е празникът, Мони! :)
06.12.2013 08:11
Свети Никола да те закриля - и теб, и всичките любими на сърцето ти хора! И - всички българи, и всички!
Разбрах, че довечера ще грейне Вашата елха, празнично да е!
Благодаря ти за тази песен на Голямата Лили!
Светъл ден, Мони!*
цитирай
47. ishchel - Топъл спомен
12.12.2013 01:29
посред зимния студ... билки под снега прозират....приказна приказка, Мег:) Докосна ме с летния полъх на лекия ветрец, дето разнася приказките...
Поздрави!
цитирай
48. megg - " ... билки под снега прозират ..."
12.12.2013 21:40
Като спомен. И като надежда...
Благодаря ти за топлия коментар, Ани!
Поздрав! :)
цитирай
49. katan - Красиво е. И – приказно-вълшебно!
14.12.2013 11:48
Вълшебница или самодива си, Мег?
Думите ти омайват силно като билки, брани в нощта срещу Еньовден.
Като вълшебното биле, дето изцелява души!
Затискам тъгата и носталгията с възторг, който ти предизвика у мен.
Мълча, защото пих от твоята безстрашна мълчана вода или от това, че нещо засяда в гърлото ми, не мога да кажа със сигурност.
Сигурно е само, че този спомен е МАГИЯ!
Прегръщам те с благодарност за красотата!
цитирай
50. megg - Ех, Кате мила!
14.12.2013 13:21
Изцеляват билките, изцелителна е красотата на родната ни земя - с всяко цвете, тревичка, с хвъркатите създания, с цялата тази жужаща омайна радост от живота ...
и с чудните легенди, ритуали ... сякаш небето в нас се отваря и ни повежда нагоре, нагоре...
Така ме трогна с топлите думи, магични са те!
Прегръдки от все сърце, Кате, много е хубаво, че пак си сред нас! :)
цитирай
51. metlichina - усетих сякаш...
14.12.2013 20:29
аромата на диви треви... топъл, вълшебен спомен...
приказно, омайно е при теб... поздрав от сърце..
цитирай
52. megg - Добър вечер, Цветенце! :)
14.12.2013 21:09
Ароматът на диви треви, на лято, на почти магично изживяване - примесен с аромата на канела, предколедно настроение, очакване ...Ароматът на живота...
Поздрав и от мен, радвам се, че поспря!
Уханна и светла вечер! :)
цитирай
53. 4aiotgluhar4e - Боже, каква кресота!!! Затискам ...
16.12.2013 00:02
Боже, каква кресота!!!
Затискам тъгата с възторг.
цитирай
54. megg - Привет, привет, Чайче!
16.12.2013 16:11
Чак сега сколасах да вляза в блога, то задачки, задачки ... :)
Радвам се, че поспря при мен!
Поздрави и пожелания за много радост, предпразнична, празнична! Светличко да е!
цитирай
55. paciencia - Мила Меги,
21.12.2013 16:11
Желая ти весели празници!
цитирай
56. megg - Благодаря ти!
21.12.2013 16:48
Светли, радостни и пълни с хубост да са и твоите празници!
Щастливи дни в очакване на Коледа, мила Вася! И - сбъднати мечти! :)
цитирай
57. kometapg - Светла Коледа! Пожелавам ти много ...
25.12.2013 12:23
Светла Коледа! Пожелавам ти много здраве, обич и удовлетворение от всичко, което правиш! :)
цитирай
58. iliada - Честито Рождество Христово! Мирна ...
25.12.2013 13:06
Честито Рождество Христово! Мирна и щастлива Нова година!
Нека новата година е красива, като пролетта, топла като лятото, благодатна, като есента и силна и непреклонна, като морето през зимата!
цитирай
59. megg - Щастлива Коледа, Светле!
25.12.2013 13:14
В доброта и обич, с много грейнали за теб и за близките ти лица, с радост и в добруване! Бъди здрава, щастлива, обичана, обичаща! :)
цитирай
60. megg - Дано!
25.12.2013 13:32
Дано е мирна, красива и благословена с доброта и светлина Новата година!
Светло Рождество, Или!
И празници, стоплени от всички отминали години, с надежда и с вяра за бъдещите!:)
цитирай
61. priqtel12 - Хубав спомен - стоплящ, особено сега посред зима.
26.12.2013 00:53
Честита Коледа!!!
Щастливи празнични дни ти желая от сърце!!!
цитирай
62. megg - Щастлива Коледа, Ива! :)
26.12.2013 09:33
Благодаря ти!
И от мен - искрени пожелания за светли празнични дни, с радост и в добруване!
цитирай
63. metlichina - красив спомен...
04.01.2014 20:23
ЧНГ!
светли и щастливи дни за теб през новата година
пожелавам от сърце...
цитирай
64. megg - Честита и светла, добра и красива Нова година! :)
11.01.2014 19:03
Нека е щедра и благословена и за теб, Цветенце!
И - благодаря!
цитирай
65. razkazvachka - Ухае!
28.03.2014 01:46
Текст с ухание на младо лято...
цитирай
66. megg - Радвам се, че ти допадна!
28.03.2014 12:41
Магия си е Еньовден, а пък горе, на високото, сред тържеството на гората... друг свят е.
Приятен ден, Сладкодумке! :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: megg
Категория: Забавление
Прочетен: 915677
Постинги: 63
Коментари: 2340
Гласове: 15855
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031