Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.08.2011 09:22 - Ринги, ринги, рае
Автор: megg Категория: Лични дневници   
Прочетен: 20549 Коментари: 43 Гласове:
43

Последна промяна: 27.08.2011 09:35

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

      Обичам поезията на Христо Фотев. Но не знаех, че има и негови стихотворения, които отварят вратичката на най – пъстрата къщичка. Онази, дето е по – шарена от дъгата, по – висока от облаците. И на прага й застава детето в твореца. Прелиствам „Златни сандалки”, изневиделица хлапето в мен се втурва към малчугана от книжката. Плисва смях, плисва дъжд и скок – подскок Луната е на едно краче, а дечурлигата играят ли, играят върху „светлата й половина”.
      Шумолят страниците, погледът ми се спъва в шарена черга, конче от пръчка ме понася, галопира ли, галопира до „Игра”:

                                                     Ринги – ринги – рай –
                                                     бягай и играй!
                                                     Мама пък не знае
                                                     вече да играе ...  

Люшва се светът; моят свят; нашият! Загубила съм нещо, загубила съм се. Кой и кога ме научи, че на Луната не се играе, че дъждовните капки не са босите крачета на облаците, дето се спускат чааак до Земята и правят локвички. Не за друго, а да си джапаш в тях. Защо съм забравила, че листата са жълти, когато им е лошо, и златни, когато си грабват шепичка слънце преди последния танц.
      „Мама пък не знае ...”  А някой тананика:

                                                   Чужд петел го гони
                                                    за кило бонбони.  

Аз си тананикам, не съм забравила стихчетата залъгалка. Припяват хлапетата и до безметежното „Ринги, ринги, рае” застава стихотворението на големия Христо Фотев, през звънките гласчета се настанява тъга. И нагарча. От ъгъла на спомена нещо зашумолява, светва ъгълът, префюфюкват криле. Ето го нашият петел. Дето играе. И не някога, не в застинала отминалост, а днес. И – тук. Бяга ли, бяга; чуждият го гони. „За кило бонбони” – най – сладката сладост на света! Тичат петлетата, бонбоните пъстреят, пътечка правят – към Луната. Към „светлата й половина”. А по пътечката – едно хлапе в слънчеви сандалки. Две хлапета, три, пет ...

                                                     Ринги, ринги, рае!



Тагове:   игра,   мечти,   детство,


Гласувай:
44



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mt46 - Ринги-ринги-рае...
27.08.2011 09:48
Понякога и тъжният поет
мечтае... да си поиграе... :))
цитирай
2. tota - Ринги, ринги, рае
27.08.2011 11:06
Прекрасна ми, Мег ...поздрави и прегръдки ...за миг върна детето в мен...
А, то детето всеки го носи в себе си, май до края на дните си!!

Хубав ден!!
цитирай
3. qbylkovcvqt - Ехааа! Я да поиграем! :))) К...
27.08.2011 11:59
Ехааа! Я да поиграем! :)))

Колко хубави забравени игри... ... и поети.
цитирай
4. megg - Живо е детето в нас.
27.08.2011 12:27
И колкото по - дълго го обичаме, толкова по - светъл ще е светът ни. Дори през тъгата.
Приятен ден, Марине! :))
цитирай
5. megg - Слънчевите сандалки, мила Ати!
27.08.2011 12:33
Винаги съм искала да не ги оставям на праха, в килера на миналото. И да откривам следите на детската възторженост и доброта по пътя си.
Хубав, ама много хубав ден! И прегръдки! :))
цитирай
6. megg - Скок - подскок, чааак до вечерта ...
27.08.2011 12:36
Играта е свобода и умение да застанеш срещу едно и същото. Тя е цяла вселена - като големите поети!
Поздрав, Слава, и слънчев ден! :))
цитирай
7. scarlety - И аз помня тези залъгалки:)
27.08.2011 12:58
Какво по-хубаво от това да се върнем в детството и да ни "плисне" весело настроение:))
Хубав уикенд и много усмивки,Мег!
цитирай
8. mt46 - ...
27.08.2011 13:42
Ринги-ринги-рае...
Навънка Шаро лае -
на гоненица с Меги
иска да играе... :))
цитирай
9. megg - Веселото настроение!
27.08.2011 13:45
Плисва като ласкав дъжд, като Вятърко издува бузки и ни е хубаво. И ни е леко!
Усмихнат ден, по детски възторжен, Скарлети! :))
цитирай
10. megg - Пу, аз да гоня! :)))
27.08.2011 13:53
Благодаря за стихчето, Марине!
цитирай
11. mt46 - Гони, гони, Мег!...
27.08.2011 14:35
Намери ме самичка!...
Ще се скрия в горичка -
край зелена полянка...
Ще полегна на сянка
под червената дрянка... :))
цитирай
12. malchaniaotnadejda7 - :) Здравей, Megg!
27.08.2011 14:44
Лъчисто и нежно есе... За първи път прочитам този стих на Христо при теб. Не знам, как да ти благодаря... Нали мога да си го взема като свиден дар. Величието на поета, на твореца личи най-вече от детето в него. Повече от това, което си казала, не бих могла. Благодаря ти... Радост и слънце за теб! И много и винаги да греят в усмивката ти, да те сгряват нежните и топли светлини от детството, които така лекокрило си пренесла до нас!... :)
цитирай
13. megg - Благодаря ти, Наде!
27.08.2011 15:56
И аз за първи път открих тези стихотворения преди няколко дни ( изд. "Захарий Стоянов"; 2006г. ). Грабнаха ме, всяка от десетте творби споделя истини, настроения, прозрения с езика на детето. И е толкова талантливо, пъстро, звънко ...
И - щедро!
Радостна събота, Наде! :))
цитирай
14. malchaniaotnadejda7 - :) Благодаря ти сърдечно!
27.08.2011 16:44
Ще е нахално ли, ако те помоля да ми напишеш тук цялото стихотворение на Христо. А книгата непременно ще потърся. Благодаря за подаръка и до скоро, Megg!:)
цитирай
15. megg - За мен е удоволствие, Наде!
27.08.2011 17:13
Игра

Ринги, ринти, рай -
бягай и играй!
Мама пък не знае
вече да играе ...
А пък аз си знам
да играя сам
с конче от картон,
както си играе
татко с камион.
Ринги, ринги, рай.
Мама - пък не знае
вече да играе.
Аз нали си зная
само да играя -
ринги, ринги, рай,
бягай и играй!

Христо Фотев

Много е хубаво, нали?
Още веднъж - пожелания за щастливи мигове! :))


цитирай
16. malchaniaotnadejda7 - Благодаря ти и за "Златните сандалки", които ми прати, Megg!
27.08.2011 18:08
Казваш, че те са дали заглавието на книгата. Има ли и други стихове от Христо Фотев в нея? Позволи ми да пусна в този коментар "Златните сандалки", които ти ми прати. Не е редно, само аз да им се радвам.:) А "Игра" наистина е добър урок за възрастни, забравили да играят... Нали един немски класик, великият Хайне, ако не греша, споделяше, че "човекът е човек, когато играе". "Светлата топлота", която улавяш в твоето есе е така присъща за Христо... с изяществото на онази благородна и мъдра тъга, която той носеше... Благодаря ти, никога не съм очаквала такава изненада. Да си жива и здрава!:)

Златни сандалки

Тъмно е ... И няма
ли да дойде мама?
Слушам как вървят ...
И кънтят, кънтят
на пчелите малки
златните сандалки ...
Как кънтят, кънтят
в липовия цвят!
Слушам ги ... Но няма
ли да дойде мама?

Христо Фотев
цитирай
17. martiniki - и аз благодаря, Меги - за есето,
27.08.2011 21:00
за припомнянето за Христо Фотев и за стихчетата...кънтят златните сандалки на пчелите...как се ослушва някой за мама!
цитирай
18. megg - "Човекът е човек, когато играе."
27.08.2011 21:31
Лекотата на детските игри - така въздушна, непреднамерено искрена...
Сигурна съм, че прочелите и това стихотворение, са усетили благородството и красивата тъга на големия поет - познати и от другите му стихове.
А книгата представя десет стихотворения, десет погледа към детето в твореца. На детето в твореца. И - в нас.
Красива вечер, Наде!
цитирай
19. megg - Здравей, Марти!
27.08.2011 21:38
Знам, че Христо Фотев е свързан с твоя Бургас и е едно от лицата му. И тази връзка е съдба. Знам колко обичаш поезията му. Кънтят златните сандалки на "пчелите малки" и отекват в нас.
Лека , светла вечер! :))
цитирай
20. priqtel12 - Ех, какъв вълшебен е детския свят!!!!
27.08.2011 22:46
В него има всичко......., а защо загърбваме детското в себе си толкова често?!?!?
Поздрави, марияна, хареса ми написаното!
цитирай
21. megg - Вълшебен е, Ива!
27.08.2011 23:13
Права си, загърбваме го, но си го носим. И се връщаме към него, и търсим магията му.
Поздрави и от мен! :))
цитирай
22. ckarlet - И аз го харесвам, Мег! Поздрави!
28.08.2011 08:44
И аз го харесвам, Мег!
Поздрави!
цитирай
23. monaliza121 - Мег, текстът ти е чудесен!:)) ...
28.08.2011 10:07
Мег, текстът ти е чудесен!:))

Отивам да подскачам на двора!:)))))
цитирай
24. megg - Добрите и чувствителни хора се харесват на мнозина.
28.08.2011 12:37
А когато са благословени и с голям талант, няма как да не ги обичаш.
Радвам се, че беше тук , Скарлет! :))
цитирай
25. megg - Привет, Монализа!
28.08.2011 12:40
А аз се опитах да подскачам на плажа, но онзи лудетина вятърът днес има други планове! :)))
Радостна неделя!
цитирай
26. makont - Много хлапета,
29.08.2011 10:53
събуди хлапетата в нас с това красиво есе. Доскача ми се на луната, на един крак, припявайи си: "Ринги-ринги-рай.." Нека винаги останем в светлата половина на луната. Хубава и пъстра седмица!
цитирай
27. megg - Радвам се, Маконт!
29.08.2011 12:06
Много ми се иска по - често да събуждаме хлапетата в себе си, тогава - може би- светлата половина ще е навсякъде около нас. И - в нас!
Пъстра да е и твоята седмица!:)))
цитирай
28. vostroto - Меги:)))
29.08.2011 18:20
Не ми припомняй детството, че ако знаеш колко прозорци съм счупил с топката...:)
Не знам как го правиш, но ми стана хубаво, благодаря ти:)
цитирай
29. megg - Сигурно и много сладоледи си изял, Vostroto! :)))
29.08.2011 20:14
И аз ти благодаря за добрите думи! :)
цитирай
30. monna - Детство наше...
30.08.2011 10:02
...вълшебно!
цитирай
31. megg - Детство наше ...
30.08.2011 10:22
... все си ни потребно!
цитирай
32. germantiger - ;)
31.08.2011 12:24
А детската песен всъщност е германска от преди няколко века...
цитирай
33. megg - Интересен факт.
31.08.2011 19:19
Поздрав! :)
цитирай
34. germantiger - ;)
01.09.2011 12:28
Съвсем нормално е да има и има взаимни влияния между народите, във фолклорните мориви също, науката фолклористика уж ги изследва ;)

В германскипък има английски, френски мотиви, в света пък има Stille Nacht i O, Tannenbaum съответно с променените им заглавия, а про по "тръгнал кос, гол и бос" е с германска мелодия.

Ето и другия "вариант":
ИМАЛО Е ЕДИН ЧУДЕСЕН МЛАД БЪЛГАРИН МИХАИЛ МЪНЗОВ, КОЙТО ПРЕЗ 90-ТЕ ГОДИНИ НА 20- ВЕК, ТОЕСТ ПРЕДИ МАЛКО ПОВЕЧЕ ОТ ДЕСЕТИЛЕТИЕ Е БИЛ ПРИЕМАН В ГЕРМАНИЯ КАТО МЛАДИЯ ИЛИ БЪДЕЩИЯ КАНТ НА 21-И ВЕК.

КАНЕН Е БИЛ ДА ЧЕТЕ СВОИ РАБОТИ ПРЕД ОТБРАНА АУДИТОРИЯ, НАДПРЕВАРВАЛИ СА СЕ ДА МУ ПРЕДЛАГАТ УНИВЕСИТЕТСКИ МЕСТА ТАМ.
УТРЕ ЩЕ НАБЕРА ЕДИН МАТЕРИАЛ ЗА НЕГО, ЕДВА ЛИ НЕ ОТ МЛАДЕЖ ДА НЕ КАЖА ДЕТЕ Е ИЗЧЕЛ ЦЯЛАТА КЛАСИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ И ТАЗИ НА НОВОТО ВРЕМЕ.

Постинг в моя блог за него
http://germantiger.blog.bg/lichni-dnevnici/2011/07/18/bylgarsko-2-poguben-um.785395

И още нещо
От Долсинея:
http://www.litclub.bg/library/bg/stoyanov/zapiski/2_8.htm

ПАСАЖА КЪМ КРАЯ
ГЕРМАНЕЦ В ЧЕТАТА НА БЕНКОВСКИ

...

Изв. за спама не по темата!
цитирай
35. bizcocho - Игра Ринги, ринти, рай - б...
01.09.2011 17:07
megg написа:
Игра

Ринги, ринти, рай -
бягай и играй!
Мама пък не знае
вече да играе ...
А пък аз си знам
да играя сам
с конче от картон,
както си играе
татко с камион.
Ринги, ринги, рай.
Мама - пък не знае
вече да играе.
Аз нали си зная
само да играя -
ринги, ринги, рай,
бягай и играй!

Христо Фотев

Много е хубаво, нали?
Още веднъж - пожелания за щастливи мигове! :))




Дори не съм знаела... Не само, че научих нещо ново, но за малко се почувствах с детски сандалки и с усещането, че морето е до колене...
цитирай
36. ivankalilova - Здравей прекрасна Мег!Благодаря ...
01.09.2011 18:02
Здравей прекрасна Мег!Благодаря за чудесния миг!
Ние с Емичка ще си попеем , пък защо не........и на Дама да си поиграем ...
Прегръдка с обич!:)))
цитирай
37. megg - Прочетох с интерес, germantiger.
01.09.2011 20:45
Поздравления за постинга, посветен на този голям мислител!
цитирай
38. megg - Здравей, Женя!
01.09.2011 20:46
Защо пък да не потичаме край морето с детските си сандалки?!:))
цитирай
39. megg - Привет, Ванче!
01.09.2011 20:51
Май чувам звънка песничка, чудесна е и се носи чааак до Луната!
Прегръдки и за двете ви! :))
цитирай
40. sande - Поздрави Мег, не знаех досега, че този талантлив поет е писал и за деца ...
02.09.2011 16:49
А за децата трябва да пишат талантливи писатели. Децата усещат безпогрешно истинската поезия, както разпознават и неискреността, фалша.
цитирай
41. megg - Привет, Санде!
02.09.2011 21:28
И аз не знаех ... Затова исках да споделя. А децата наистина имат тънък усет.
цитирай
42. kometapg - Много симпатично! Благодаря ти за ...
06.09.2011 12:50
Много симпатично! Благодаря ти за хубавото настроение!:)
цитирай
43. megg - Аз пък се зачудих
06.09.2011 20:46
защо, докато стопанката я няма, в къщичката й свети. А то - Комета й била на гости.:))
Хубава вечер! И благодаря!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: megg
Категория: Забавление
Прочетен: 924180
Постинги: 63
Коментари: 2340
Гласове: 15855
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930